onsdag 22 april 2009

Gästblogg av Theodor Kallifatides

Sjuttio år gammal. Två barn, två barnbarn, hustrun. I närmare fyrtio år har hon funnits alldeles intill, att se henne på morgonen är som att öppna fönstret.

Allt annat var borta. Året innan hade min mor dött. Hennes balkong, där så många tankar och berättelser skänkts mig, var borta.

Skulle jag någonsin mer undfå välsignelsen av en bärande tanke, av en angelägen berättelse?

Det trodde jag inte. Så fort något formulerades i mitt huvud formulerades också motfrågan: Vem skulle bry sig om det?

Det fanns sådana som brydde sig, som kom till mina aftnar på olika bibliotek runt om i landet, som hade läst någon eller några av mina böcker, som gav mig värme, nästan kärlek.

Tacksam över allt detta fortsatte jag och kunde fullborda ”Vänner och älskare” som jag ska presentera den 23 april på Biblioteket.

Allt gott!

/Theodor Kallifatides


Not: Theodor Kallifatides besöker Jakobsbergs bibliotek torsdag 23 april kl. 18.30. Fri entré!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Theodor!
Tack för alla dina böcker,hoppas det kommer många flera,jag har läst alla du skrivit.Mödrar och söner vilken läsupplevelse,gick rätt in i mitt svenska/grekiska hjärta,har grekiska vänner sedan förr var m dem i Kilkis förr så dina böcker ger mig en riktig Nostalgia känsla.Tack för allt du tillfört Sverige.En som verkligen bryr sig/Susann