måndag 6 april 2009

Drags, fags och allt däremellan

Det finns en dokusåpa som jag följer slaviskt. Det är designtävlingen Project Runway som visas på måndagskvällarna på trean. Jag är väldigt förtjust i att se på modeshower, men inte för mycket och helst inte alltför ordinärt och tråkigt. Det får gärna vara lite mycket av det goda på modeshower, att designers har tänkt utanför lådan och svängt runt och snurrat till. Det är något man verkligen får i Project Runway. Ikväll ska de kvarvarande designerna tillverka kläder till drag queens. Jag tjöt av lycka när de avslöjade temat förra veckan!


Jag älskar maskerader vilket antagligen är en bidragande orsak till att jag gillar drag queens med sina extrema sminkningar och glittriga kläder med fjäderplymer i alla dess färger. Även om drag queens är extrema i sitt utförande, så är det en tydlig ståndpunkt att försöka bryta tråkiga könsroller. På scen handlar drag queens framförallt om en show, ett uppträdande, och skiljer sig markant från "vanliga" transvestiter. För något år sedan fick de anställda i Järfälla kommun tillfälle att höra en fantastisk föreläsare som berättade om transvestiter och transsexualitet i ord som alla kunde förstå och ta till sig av. Transor blev något som alla i föreläsningssalen kunde förhålla sig till, inte bli skrämda av, och en bubblande nyfikenhet tog istället över. Har ni möjlighet att ta hjälp av Sara Lund/Claes Schmidt så gör det! Framför allt så får man ett ansikte på en företeelse som kanske tidigare har varit väldigt främmande och abstrakt. Även jag - som ändå är rätt intresserad av allt "sånt där" - fick ut en positiv upplevelse av föreläsningen.

Och jag med måste ju också säga hej till den nya könsneutrala äktenskapslagen! Hej FRAMTIDEN, varför har du dröjt så länge!? Om man nu nödvändigtvis vill gifta sig ska man väl få gifta sig med precis vem man vill. I somras var jag på en gay-parad i San Diego där det tågade "strävsamma" par, och jag blev nästan tårögd när jag såg deras skyltar; "Been together for 30 years, getting married next month!" och liknande, och dessa skyltar paraderade i det oändliga.

Det finns dåligt med böcker om drag queens upptäckte jag när jag började leta. Däremot har biblioteket två nya tidskrifter som skriver om sexualitet och könsroller på ett mångsidigt och roligt sätt. Kom gärna in och läs! (QX och Kom ut)

1 kommentar:

Elisabet sa...

Boktips till dig Sara (och alla andra som är intresserade av HBTQ-kultur) - Faghag av Linda Leopold.