söndag 26 april 2009

Världsbokdag med läsning i fokus

I torsdags var det världsbokdagen och fullt bokös på Jakobsbergs bibliotek. Det är det förstås alltid för trots att vi erbjuder mycket mer än böcker har vi ju ett antal sådana också. Tack och lov!
Vi bjöd in till samtal om böcker, det började redan vid lunch med vårt numera stående program Bok&Mat. Den här gången var temat vår, i väldigt fri tolkning, men jag upptäckte när jag lyssnade att ett genomgående tema hos våra tre talare var den personliga tolkningen av en bok. Nu handlar väl all läsning om just det, men jag tyckte ändå det var spännande att alla tre lyfte fram det.

Andreas pratade om Amos Oz senaste bok Rim på liv och död, där huvudpersonen är en författare och som handlar bland annat handlar om vad som är verkligt och vad som är fantasi (om jag nu kan göra den tolkningen utan att ens ha hunnit läsa boken) Andreas lyfte i alla fall fram en bokpresentation, liknande den vi just då befann oss i. Hur den som presenterar en bok gör sin tolkning och kan känna författarens blick i nacken. Var det verkligen det här han menade?

Kerstin fortsatte genom att prata om bokcirklar. Det kan man ju i allra högsta grad säga är ett sätt att få dryfta sina egna tankar om en bok med andra. Kerstin berättade om P1:s program biblioteket som har haft ett par radiobokcirklar och som just nu läser Alberte-trilogin. De tre som diskuterar boken under Marie Lundströms ledning är Anna Hallberg, Agneta Klingspor och Leif GW Persson och de har mycket olika tolkning av boken, vilket leder till spännande diskussioner. Radiobokcirkeln är ju ett sätt att delta i en bokcirkel, genom att bara lyssna eller läsa tillsammans med dem. Ett annat sätt är att starta en egen. En lämpligare plats än bibliotek för detta är svårt att hitta. Om du är intresserad kontakta oss, gärna med speciella önskemål, så hjälper vi till att sätta ihop en grupp. Viksjö bjuder in till boksamtal i sommar på sin blomstrande innergård. Välkommen med intresseanmälan.

Kerstin fortsatte med att berätta om sin upplevelse av Alberte-serien. Imponerande nog sammanfattande hon den med tre ord kaffe, kyla och kärlek, eller egentligen brist på kärlek och ensamhet. Kylan fick vi verkligen smaka på i resten av presentationen.

Erik pratade vidare om att vi är inne på 00-talets sista år och att det är dags att göra bokslut över 2000-talets första decennium. Själv har jag tänkt på det faktum att de tio åren är svåra att benämna, men jag gillar 00-tal. För 1900-talet känns perioden inte så nämnd. Visst pratar man om sekelskiftet, men det känns ju som åren före och efter och inte 1900-talets tio första år. Oj, det blev en parantes med min egen fundering kring begreppet, som i och för sig är tänkt att vara blogginläggets röda tråd. För att återgå till Eriks presentation tänkte jag lyfta fram Ian McEwans bok Lördag. Boken kom ut 2005 mitt i den värsta terroristskräcken och genom att beskriva en dag i huvudpersonens liv, lyckas författaren, enligt Erik, i allra högsta grad tolkar sin samtid.

Hur gick det med vårtemat? Det mest tydliga var nog att den här torsdagen var dagen då våren och värmen kom. Om vi ändå vetat att det var så lätt att locka våren.

Ny chans ges 27 maj. Glöm inte att förköpa lunchbiljett på något av Järfällas bibliotek senast dagen före.

1 kommentar:

Andreas H sa...

Kanske inte riktigt var det jag menade... Men va roligt med tolkningar av min tolkning. Meta, meta, mera meta!