onsdag 8 april 2009

Att baka sitt eget bröd

Jag tycker att baka är rena meditationen efter en lång arbetsdag. Att få koppla av hjärnan som hela dagen har gått på högvarv med att knåda en motsträvig deg gör mig trevlig och relativt medgörlig (!) resten av kvällen.

Efter att jag läste Den hemliga kocken och likt många andra förfasat mig över alla tillsatser i våra livsmedel fick jag ännu ett incitament för att baka mitt eget bröd.
Mina telingar är inte helt och hållet tacksamma. De gillar köpebröd bäst. Men det håller jag nogsamt på att ta ur dem, genom att kittla deras smaklökar med än det ena än det andra goda HEMBAKTA brödet. Jag har släpat hem de flesta av bibliotekets böcker om brödbak för att få inspiration till olika roliga och spännande brödsorter.

När vi har arbetsmöten på biblioteket brukar jag ofta baka eget bröd för att kunna bjuda mina kära kollegor på när vi har fikapaus. Ganska ofta uppskattas det. På vårt senaste möte bakade jag ett bröd från ett recept som jag i min tur har fått av en av en arbetskamrat. Alla ville omedelbart ha receptet, vilket naturligtvis fixades - med tillbörlig källanvisning till den person som var så vänlig och undfägnade mig med receptet från allra första början.

Det här brödet är nog mitt absoluta älsklingsbröd och bakas mycket ofta hemma hos oss. Jag misstänker att det framledes även kommer att bakas hos en och annan kollega på Järfälla folkbibliotek. Kanske kommer detta bröd bli något av ett signum för Järfälla folkbibliotek i framtiden. Det är mångsidigt, snyggt, lättillgängligt (ingen jäst bara bikarbonat) men samtidigt nyttigt (dinkel, fyrkornskross, linfrö…) men ändå flärdfullt med sina pumpakärnor och solrosfrön som pricken över i:et. Jag använder bara ekologiska mjölsorter/frön när jag bakar men det är ju en smaksak.

Receptet kommer här dock i något förvanskad form:

1 liter filmjölk
1 msk sirap
1 påse brödkryddor
4 tsk bikarbonat
1/2 tsk salt
1 dl vetegroddar
2 dl fyrkornskross
2,5 dl grahamsmjöl
5 dl dinkelmjöl
3 dl rågmjöl
1/2 dl krossade linfrön
Pumpafrön (efter behag)
Solrosfrön (efter behag)
Alla ingredienser blandas i en bunke och hälls sedan ner i två smorda avlånga bakformar.

Grädda i 175 graders värme i ca 70 minuter. När bröden är färdiga, tippa ut dem ur formarna och låt svalna på galler under bakduk.

På biblioteket har vi många inspirerande bakböcker. Några personliga favoriter kommer här:
Bröd för alla sinnen

5 kommentarer:

Anonym sa...

Ska det inte vara någon jäst i?

Anonym sa...

förlåt, nu ser jag att det står ingen jäst! Men hur mycket bikarbonat?

sarah sa...

Hoppsan, uppgiften om bikarbonat försvann visst när jag redigerade inlägget. 4 tsk bikarbonat ska det vara.
/Sarah

Elisabet sa...

Jag har insett att bikarbonat+filmjölksbröd är det enda brödet jag har tålamod att baka. Så skönt att slippa jäst! Så skönt att inte behöva värsta bakbordet. Och så är det ju riktigt gott (och nyttigt) också.

Sara sa...

Mamma har lovat mig detta bröd till påsk. Mot Gävle!