onsdag 29 april 2009

Nu är jag överallt!

Jag var på en kurs igår som handlade om hur biblioteket kan finnas (och bör finnas) i den digitala världen. Hur vi kan göra biblioteken synliga på webbplatser där folk faktiskt befinner sig. Hur vi kan skapa kontakter med våra besökare, berätta hur vi läser, få höra hur du läser, vad vi älskar, vilken litterär karaktär man skulle vara, vilket citat man önskar att man hade sagt (hjälp vad svårt det var att välja mellan "Man föds inte till kvinna, man blir det" - Beauvoir och "Det anstår mig icke att göra mig mindre än vad jag är" - Södergran). Så nu har jag skapat konton på två interaktiva webbplatser på nätet, Bok.nu och Bokcirklar.se.

De två webbplatserna har lite olika upplägg, det är därför de kompleterar varandra så pass bra. Bok.nu handlar om att skräddarsy boktips åt just dig. Genom en komplicerad matematisk mekanism räknar "maskinen" ut vilka andra böcker du antagligen skulle gilla, baserat på hur du har betygsatt tidigare lästa böcker. Urvalet är inte 100 % pricksäkert, men närapå. Jag blir faktiskt inspirerad på sajten, tänker att "åååh den vill jag läsa" samt "den har jag ju tänkt läsa jättelänge, men helt glömt bort!". Dessutom kan du se vad de andra medlemmarna älskar mest, och se vem du är mest lik. Jag är 100% lik två andra läsare! Här är tipsen som Bok.nu rekommenderar mig... (med flera såklart)

Bokcirklar.se fungerar mer som en sajt där diskussionen kring boken är det viktigaste. Där kan du skapa virtuella läsecirklar och bestämma en onlinetid då ni i bokcirkeln chattar om boken. Jag som har mycket lite fritid gillar den här idén om mer flexibla cirklar. Eftersom läsarna inte är samma, kretsar samtalet alltid kring boken.

Bli gärna vän med mig! Jag heter tokigt nog Sara Lind, alltså som användarnamn. Jag har även en väldigt käck bild på mig själv. Dessutom uppmanas man att fota sig själv i sin bästa läshörna. Har jag en läshörna? Måste kolla hemma...

3 kommentarer:

selege sa...

Hej Sara!
Du skriver fantastiskt bra och inspirerande! Jag får lust att läsa mer.

Mvh Gerhard

anna-stina sa...

Kul att du blev inspirerad, Sara! :)

Elisabet sa...

Är bok.nu och boktipset.se samma sida? Förvirrande lika, men nu finns jag på båda.