onsdag 1 april 2009

Hemma hos Astrid!

Den som är lika nyfiken som jag kan nu hälsa på hemma hos Astrid Lindgren. Hennes hem på Dalagatan i Stockholm har nämligen blivit ett virtuellt museum. Man kan klicka sig runt mellan de olika rummen och titta runt, det finns pilar och informationsknappar där man kan få veta mer om olika föremål eller få veta mer om hur Astrid levde och jobbade. Jättefint och spännande!
På barnavdelningarna på Järfällas bibliotek har vi samlat Astrid Lindgrens böcker, filmer, ljudböcker, musik och även böcker om henne på en särskild Astrid Lindgren-Hylla. Allt som finns på hyllan hittar man här. Astrid Lindgrens böcker finns förstås på många andra språk än svenska.

Vem har inte en relation till Astrids figurer? Igår kväll gladde jag mig åt regnet som smälte den sista snön så jag slapp, som Madicken och Lisabet, "smälta den sista snön i vattentunnan, för att det fortare ska bli vår". Och visst är det vår idag! Ett annat underbart citat är: "utan snus i tre dagar försmäktar vi på denna ö...". Ni minns väl när Pippi ska skicka flaskpost? Min absoluta favorit och den bästa relationsbeskrivning som finns hittas i Ronja Rövardotter (och jag hittar den verkligen alltid, av någon outgrundlig anledning slår jag alltid upp rätt sida). "Lev ihop med din kniv du! Om du kan hitta den!" Har du glömt den scenen så leta upp boken (på biblioteket förslagsvis!) och läs den. Älskade Astrid!

Inga kommentarer: