fredag 17 april 2009

Juryn har fällt sin dom.

Ja. Det har den. En pärs var vad det var.

Järfälla gymnasiebibliotek i samarbete med gymnasieskolorna håller nämligen för femte året i följd en berättartävling. Bidragsgivarna är gymnasieelever. Deltagandet ytterst frivilligt.

Temat denna vår har varit Hemligheter. Vi försöker hålla ämnena breda och fantasieggande, och det har betalat sig väl varje gång. Här finns hemligheter manifesterade, personifierade hemligheter, hemlighållanden, frisläppanden, vikten av att få ha hemligheter, vikten av att slippa ha hemligheter, självupplevda, påhittade, poesi, prosa. Tack alla ni som bidragit. Jag är så imponerad. Dels av berättelserna, som är fenomenala, förtjusande, skrämmande. Men mycket också av modet att lämna ut era berättelser överhuvudtaget.

Prisutdelningen som sådan sker i gymnasiet för gymnasiets elever, konferencier är detta år Helge Skoog. Tyvärr är det inte möjligt för skolorna att bjuda in intresserade utifrån, det saknas helt enkelt platser, så jag utelämnar datumet för tilldragelsen, men vinnarna kommer att förkunnas i samband med att Helge läser upp vinnarbidragen. Så inte heller om detta kan jag orda. Utan bara pusta och tacka inblandade.

Skarpt svårt att värdera och väga berättarglädje, originalitet. Alla är så olika, berättade med sådan fantasi och sådant engagemang. Lycklig blir jag av att det finns så många elever som har historier att berätta, lycklig av att ni vill berätta dem för andra. Gymnasiebiblioteket kommer som vanligt att låta trycka upp berättelserna, i den mån vi fått tillåtelse därtill. Hoppas ni som skrivit fortsätter! Hoppas ni inspirerar andra. Ni inspirerar oss på gymnasiebiblioteket. Vad är det du brukar säga, Sarah?

Jag gillar verkligen mitt jobb.

2 kommentarer:

Sofia sa...

Låter fantastiskt! Du får väl blogga sen om prisutdelningen. Kul att Helge Skog kommer och delar ut priset/en.

Anonym sa...

Helge Skog? Så intressant!
Jag saknar verkligen att delta. Det var en så häftig tävling att se fram emot.
:)

//Sandra Andersen