tisdag 14 april 2009

Nya Prometheusfigurer...

Stormmolnen hopar sig över Svedala. I krisens efterdyningar ser vi förödelse varthän vi fäster vår blick. Besparingar, besparingar, besparingar ekar det mellan sammanträdesrummens blekgrå väggar. Olycksbådande besvärjelser slungas från talarstolarna i vilka man kan ana att de yttersta dagarnas alla prövningar och vedermödor snart är här.

Men medborgare fatta mod! Det finns progressiva krafter som verkar i kulisserna. Till dessa måste Sundbybergs stad sällas. Denna kommun beslutade nämligen för en tid sedan att öka medieanslagen, alltså pengarna till att handla böcker, filmer, skivor med mera för, till biblioteken med 30% samt att öppna en ny modern biblioteksfilial i Hallonbergen! Är det inte vackert?! Projektet skall naturligtvis hyllas som en kulturgärning och Järfälla folkbibliotek stämmer in i gratulationskören (måhända i en ton sprucken av en viss avund). Nu, kanske mer än på länge, behöver vi tillgång till de välsignelser som gratis kultur medför.

NOT: Att kalla oss på biblioteket för jäviga är naturligtvis bara barnsligt…

2 kommentarer:

Andreas sa...

Åh! Hallonbergen fulländas.

Anonym sa...

Hej Andreas H och alla andra bloggande biblioteksarbetare i Järfälla!
Er gemensamma blogg är en av de intressantaste biblioteksbloggar som jag har läst - den är faktiskt alldeles för bra!
Nu har jag suttit i denna vackra vårkväll och läst v-a-r-t-e-n-d-a bidrag från v-a-r-e-n-d-a en av er.
Vem har ni då tänkt ska putsa mina smutsiga fönster? (Det var kvällens ursprungliga plan.)
Särskilt roligt är det för mig, som f d barnbibliotekskonsulent och f d låtsas-svensklärare, att läsa om ert läsfrämjeri tillsammans
med barn och ungdomar.
En fråga:
Jan och Cecilia på Barnboksinstitutet, en barnbibliotekarie Ka, en förläggare Hanna och jag ska träffas en kväll i maj och samtala om ungdomsböcker som är minst 20 år gamla, men som vi inte vill ska glömmas bort. Jag kallar gänget som ska mötas med en bok under armen för "Räddningspatrullen". Vill någon av er ha kallelse till vår träff, så skriv till mig på adress
lena.kjersen@bredband.net
Lena K E