onsdag 22 april 2009

Vem ska jag ge en ros? Eller en bok? ...Eller hur var det nu?

Imorgon är det Världsbokdagen! Järfälla folkbibliotek firar med rosor, boklunch och författarbesök. Världsbokdagen sammanfaller nämligen med Rosens dag, och enligt en gammal katalansk tradition går det ut på att man ger en bok till någon man tycker om, och får en ros tillbaka! Jag är spänd på att se om den personen man ger en bok har en ros redo att ge mig. Jag skulle bli mäkta förvånad om det var så, men upp till bevis nu då! Alla borde prova, skänk böcker till höger och vänster och se hur många rosor du får tillbaka. Eller... låna en bok på biblioteket och förbered er prunkande balkong eller rabatt med en rosbuske! Inspiriation finns hejdlöst på biblioteket.

Jag minns när jag den enda gången i mitt liv har haft en balkong. Jag var salig. Jag hade storartade planer. Jag vet inte hur många böcker om "gröna balkonger", "gröna fingrar" och "grönskande uteplatser" jag lånade. Jag planterade frön, köpte tomatbuskar och diverse kryddor. När det väl var dags för det stora grönskandet att börja var jag på väg till nästa lägenhet. Utan balkong. Allt slit förgäves.

Men ni som är förunnade med balkong eller uteplats borde verkligen passa på nu. Tänk på mig som bor i en glasartad skyskrapa! Så ett frö för mig, en vinbärsbuske i min ära!

Världsbokdagen och Rosens dag firas på Jakobsbergs bibliotek. Vi börjar dagen med en stadig boklunch, Bok&Mat, kl.12.00-12.45 (alltså imorgon, men man måste köpa biljett - 50 kr - senast idag! Inkluderar lunch, kaffe, kaka). Bibliotekets personal pratar om vårliga böcker, och det finns mycket att tolka in under begrepper "vår", det lovar jag! Ät lunch och skaffa läsinspiration samtidigt.

På kvällen är det sedan dags för författarbesök med Theodor Kallifatides på Jakobsbergs bibliotek! Missa verkligen inte det här, imorgon torsdag kl 18.30. Fri entré såklart! Missa inte heller att Kallifatides gästbloggar på Järfälla folkbiblioteks blogg, någon gång under dagen.

2 kommentarer:

Gerhard sa...

Hej!
Det ska bli intressant och roligt att lyssna på när ni berättar om böcker med vårligt tema! Hur uppmärksammas annars världsbokdagen i övrigt?

Ett tips till balkongägare: Plantera flitiga Lisa och hänglobelia i balkonglådan! Det kan bli färgrikt och vackert.
//Gerhard

Anonym sa...

Alla vägar går till Järfälla
bibliotek
hoppas
Lena K E,
vän i läs och lust
LYCKA TILL MED VÄRLDSBOKDAGEN!