fredag 24 april 2009

Keep calm and carry on

En dag läste jag i Svenska Dagbladet om den brittiska bibliotekarie som hittat en propagandaaffisch från andra världskriget med budskapet "Keep calm and carry on". Originalaffischen var vackert röd och väckte genast mitt intresse. Så typisk för det brittiska kynnet!

Tänkte tillbaka på när jag var i London och många Londonbor drabbades av terrorattentaten i tunnelbanan, sommaren 2005. Tänkte på hur engelsmännen vägrade låta sig lamslås utan fortsatte leva sina liv - självklart och utan att låta sig skrämmas av terrorister. Business as usual. Keep calm trots rädsla för ditt liv.

Att jag fastnade för "Keep calm and carry on" beror inte bara på de oroliga tiderna, den ekonomiska krisen i Sverige och världen. Nej, affischen talade direkt till mig som drabbats av den ena krämpan efter den andra under lång tid. Varför klaga? Jag som har det så bra! Varför vänta på att bli frisk? Nej, lika bra att bita ihop och kämpa på.

Upptäckte en underbar Keep calm-webbplats, kolla här.

Beställde genast en marinblå Keep calm-väska och i måndags fick jag äntligen det långväga paketet. Jättefin! Nu gäller det att leva upp till mottot, inte det lättaste.

Kämpa på ja, leva i nuet. Ta en dag i taget. Du ska se att det snart går över. Allt fler talar om att sitta still i båten, vara nöjd med det man har, bli vid sin läst. Det är inte läge för stora beslut. Vem törs köpa hus eller byta arbete nu? Är det fegt? Tråkigt? Nödvändigt? Biblioteket har förstås böcker om de stora frågorna lycka, kolla i bibliotekskatalogen här och lidande, kolla här.

Många vill finna sitt inre lugn och metoden i ropet heter mindfulness. På svenska blir det medveten närvaro. Visst låter det lika vackert på engelska som på svenska? Mindfulness sägs hjälpa mot stress, nedstämdhet ochordineras av allt fler läkare. Eftersom jag varit nyfiken på mindfulness ett tag har även jag börjat en kurs i medveten närvaro i S:t Lukas kyrka i Kallhäll. Kursen ges även i Maria kyrka nu i vår. Det gäller att försöka leva här och nu, vara snäll mot sig själv och andra, att inte döma och värdera. Centralt är att inte gräma sig över vad som har varit och inte oroa sig för framtiden. Viktigt men ack så svårt!

Biblioteket har flera böcker och ljudbokkurser om mindfulness, se i bibliotekskatalogen här.

Jag kan även tipsa om Anna Kåvers bok från 2004: Att leva ett liv, inte vinna ett krig : om acceptans.

En av vårens mest omtalade böcker, Good enough av Elizabeth Gummesson, handlar om hur man kan byta livsinställning från perfektionist (som ofta hindrar sig själv) till en människa som lever fullt ut och känner att du duger precis som du är - good enough.

Tillbaka till väskan. Hjälper den mig att behålla lugnet och kämpa på? Ja, faktiskt!

/Kerstin Gerén

1 kommentar:

sarah sa...

Men Kerstin! Var är de fina bilderna jag tog på dig och väskan???