fredag 3 april 2009

Att skrämma en svenne

1,3 miljoner människor i Sverige har sysslat med illegal nedladdning enligt dagstidningarnas siffror. När Ipred-lagen trädde i kraft i onsdags påstår SvD (och Metro) att internettrafiken har sjunkit med 30 - 50 %!

Men svenskar har ju rykte om sig att vara ett laglydigt folk. Vi står i kö där köer finns och blir FLY förbannade om någon tränger sig före. Jag är precis likadan. Men är vi verkligen SÅHÄR laglydiga? Jag måste erkänna att jag blev lite förvånad. Eller är det bara sådär som det är i början? Lyda lag för att lag har uppmärksammats i media för att sedan sakta glömmas bort? Jag vet inte.

I Finland var reaktionen likadan när Ipred-lagen infördes, för att därefter återgå till nästan lika hög internettrafikering. Skrämselhicka?

Flera tidningar (Metro) har dessutom uppmärksammat rusningen efter tjänster som gör dig anonym på nätet. Jaha. Så man kan betala för att undvika lagen. Kostar typ 50 spänn i månaden. Vad gör lagen för nytta då?

Men om man då ska vara lite självisk (det får man väl vara nu så här i vårtider) så väcker lagen en lite schizofren djävul/ängel på axeln. - "Nu kommer folk låna fler ljudböcker på biblioteket!" - "Att strypa en så fantastisk teknik som fildelning är dumt och bakåtsträvande!" - "Nu ökar lånen! Nu kommer fler besökare!"- "Fildelning går inte att hindra!". Däremot vet jag inte vem som är ängeln och vem som är djävulen.

Något gott som kan komma ur lagen är en snabbare teknikutveckling på biblioteksområdet. Laglig nedladdning skriker efter en plattform. Och som jag tidigare har bloggat om så tror jag definitivt att biblioteket är lösningen och framtiden, det demokratiska och kreativa mötet mellan användare och upphovman.

Apropå ljudböcker så har tekniken länge befunnit så någonstans i limbo. Cd-skivor är för många, har plats för alldeles för lite information och är krångliga att föra över till en bärbar mp3-spelare. Mp3-skivorna är visserligen lite enklare att hantera, men det är än så länge bara ett förlag som ger ut dem, vilket ger ett begränsat utbud. Men nu! Nu har det hänt något ännu litet steg på vägen i ljudboksbranschen, nämligen ljudfil på minneskort (läs SvD här). Du lånar en liten låda som ser ut som en bok, i boken finns ett minneskort samt en USB-enhet. Minneskortet kan du sätta direkt i nyare mobiltelefoner eller sätta in i USB-enheten och koppla direkt till din mp3-spelare. Utbudet är begränsat, men vi beräknar starta utlåningen nästa vecka (v.15). Låna och testa!

1 kommentar:

Anonyma Arne sa...

Som sagt, nedladdarna väntar nog bara på att VPN-tjänsterna (Relakks etc) ska sluta vara så överbelastade. När de hunnit uppgradera sin teknik så tar det fart igen, var så säker.

För övrigt skulle jag aldrig sticka in något i min dator som någon annan haft i sin förut. Eller något som Piratförlaget varit med om att ta fram. Förutom en ängel och en djävul sitter det nämligen också en liten paranoid farbror på min axel.