tisdag 23 december 2008

Ett boktips till frukost?

En mörk decembermorgon samlades personalen för att lyssna till när våra kollegor som jobbar mot barn och ungdomar presenterade några av sina favoriter i årets bokskörd. Med en kopp kaffe och en smörgås fick vi luta oss tillbaka och höra dem berätta om böcker för alla åldrar. En personlig favorit för de minsta blev Simons anka av Anna-Clara Tidholm. Med fina, enkla bilder med korta meningar får hon till en berättelse som blir riktigt spännande när snöret till Simons anka går av. (Hon har för övrigt hyllats tidigare på den här bloggen, men det kan inte göras nog).

Jag fick även lite julklappsidéer till syskonbarnen, som jag inte tror har hittat den här bloggen, för nu avslöjas det redan före jul. Världens elakaste fröken av Petter Lidbeck, om läraren Karin Karlsson, som hatar barn och gör sitt bästa för att trycka ned och plåga sina elever. Den verkar både rolig och tänkvärd och jag blir nyfiken på vem som drar hem längsta strået, även om jag förstås har mina aningar. Jag ville även köpa Värsta brorsan av Cilla Naumann, men den lyckades jag inte få tag i precis innan jul, eftersom jag inte ville ge mig in i värsta julträngseln. Sarah började med att prata om att vilka namn en författare ger sina karaktärer kan ha betydelse. Just i den här boken har huvudpersonen inget namn och det kan återspegla hur han ser på sig själv, som ganska betydelselös. Hans bror däremot är den bästa av bröder och med en sådan bror behöver man inga egna kompisar. Men brorsan fyller femton och skaffar moppe och har inte längre tid med lillebrorsan.

En bok jag fick tag i stället blev Valpar till salu av Siv Widerberg, där några tjejer kommer hundsmugglare på spåren och sedan försöker hjälpa polisen att sätta dit dem. En deckare som jag tror kommer gå hem hos många djurälskande barn.
Andra lockande böcker var Peter Barlachs Dubbelfel, fortsättning på den fina boken Inte bara tennis om John som förlorar sin mamma i en bilolycka. Nu har det gått ett halvår, John har bytt skola och hamnar utanför och får dessutom kärleksbekymmer. Sms från Soppero av Ann-Helen Laestadius, som vann en barnbokstävling på temat "Att vara ung same idag". Boken handlar om identitet och att våga gå sin egen väg.

En av årets bästa böcker, i mitt tycke fanns också med i presentationen, Innan jag dör av Jenny Downham. Sextonåriga Tessa har leukemi och vet att hon ska dö. Hon gör upp en lista på saker hon vill hinna med att göra innan hon dör, säga ja till allt under en dag, bryta mot lagen, ha sex. Boken är så bra att den förtjänar ett eget blogginlägg, men precis som Marie sa är det mest tilltalande med den att den är så osentimental.

Det är förstås svårt att göra det här lika inspirerande som kollegorna gjorde och dessutom kan jag inte dra alla böckerna, det här är ju redan långt och rörigt. Så borde vi börja varje morgon, åtminstone med ett boktips till kaffet. Det här inlägget kanske mest är för min egen skull, så att jag ska ha listan över de presenterade böckerna tillgänglig.
Alla böcker som presenterades:

Hjälp vår jord! av Lauren Child
Matildas katter av Jan Lööf
Den dagen av Viveka Sjögren
Simons anka av Anna-Clara Tidholm

Önskestjärnan av Ingelin Angeborn
Dubbelfel av Peter Barlach
Sms från Soppero av Ann-Helén Laestaduis
Värsta brorsan av Cilla Naumann
Stenkoll av Catherine MacPhail
Valpar till salu av Siv Widerberg
Sprickan av Bali Rai
Vad skulle du ha valt av Annika Thor
Innan jag dör av Jenny Downham

1 kommentar:

Anonym sa...

Ett boktips till kaffet would be awesome!