fredag 26 december 2008

Musikeufori

Så här på självaste annandagen när paketen är öppnade och man i lugn och ro botaniserar bland sina julklappsböcker, -filmer, -skivor är julen nästan som bäst.

Julklappsböcker är i och för sig att ta i, ingen vågade ge mig en bok i år heller. Som tur är får jag nästa säga. Jag lånar faktiskt helst på biblioteket. Men musik, filmer och annan näring för själen har mina nära och kära förärat mig och i denna tid av julefrid tar jag mig tid att uppsluppet försjunka i klapparna en stund innan det ånyo är dags att öppna biblioteket imorgon. Julläsning har jag gott om ändå!

Jag har fått en ny kärlek som jag omöjligt kan vara tyst om. Ibland gör man ett sådant ofattbart fynd att man vill missionera för hela världen. Fyndet stavas Roger Cicero. Ta dig gärna fem minuter och klicka på länkten till hans oerhört estetiska hemsida och provlyssna lite. Gå in på "Galleriet" och klicka på "Videos". Otroligt snygga musikvideos! All skriven information är på tyska, men låt inte detta avskräcka. Musiken är helt enkelt underbar och layouten är toksnygg.

Roger Cicero är en tysk jazzmusiker (född 1970 i Berlin) och han spelar en modern, men väldigt mjuk och smeksam jazz med en touch av swing och han sjunger på sitt modersmål tyska. Musikaliska förebilder ska tydligen vara Frank Sinatra och Robbie Williams. För er som tycker att namnet Cicero låter bekant - ja, han är son till den den kända jazzpianisten Eugen Cicero.

Första gången jag hörde honom hajade jag till som man bara gör när man hör något riktigt utöver det vanliga: "Vad är detta????" Till saken hör att jag inte alls är någon van jazzlyssnare, de som känner mig vet att min faiblesse mer ligger åt 80-tals rock/metal (typ Mötley Crüe, G&R, Iron Maiden). Men jag försöker vara öppet sinnad till ny musik och ibland lönar dig sig verkligen - big time!

Eftersom jag verkligen inte gillar schlager och med en dåres envishet vägrar se minsta lilla delfinal av schlagerspektaklet hade jag totalt missat att Roger Cicero deltog i 2007 års ESC (länk till hans bidrag från Youtube), så kanske, kanske känner ni alla andra där ute redan till honom?
Men hans schlagerbidrag, som förresten är mer swing än jazz, är långt ifrån det bästa av honom tycker jag. Så ni som bara hört det. Ge honom en chans till!

Jag anbefaller bibliotekets musikgrupp till ett omedelbart inköp. Gärna skivan Männersachen (2006).
Nu! Genast!
/Sarah Utas

Inga kommentarer: