måndag 22 december 2008

Nu listar vi!

Järfälla folkbiblioteks personal är nu i full färd med att fila på sina Årsbästalistor från det gångna året. Vissa tycker inte om listor alls, att stapla upp något i rangordning är statiskt och okreativt tycker några, medan andra är stormförtjusta och plitar ner listor i en sån fart att jag skäms över mina egna läserövringar under året. (Jag skyller då på att jag studerar också.. Ju.. Samt älskar klassiker. Fler bortförklaringar? Ska fundera lite mer.)

I början när jag föreslog att vi skulle lista utbröt viss förvirring. "Vilka genrer ska vi lista i? Hur många listor ska vi göra? Får man blanda barn- och vuxenböcker? Får man lista en nyutgiven bok på pocket - fast den är gammal?" Efter att ha förklarat att fria tyglar ges mumlades det lite, men lugnet sjönk snart och datortangenterna började smattra.

Än är ju inte året slut så jag kan inte börja ge några sneakpreviews ännu. Men jag tänkte mig att en liten icke-års-anknyten lista kan man väl ändå slå till med. Här kommer min topp 5-FILMGENRE.

1. Kostymdrama á la Jane Austen
2. Fantasy, såsom Harry Potter, Sagan om Ringen
3. Superhjältefilmer, såsom Spiderman, Batman
4. Bra skräck, inte splatter, såsom Barnhemmet, Instängd
5. Kärlek skildrad på annorlunda sätt, såsom Brokeback Mountain, Lost in translation och Eternal Sunshine of a Spotless mind

Bubblare! Vampyrfilmer; Twilight

Nu har Järfälla folkbibliotek köpt in filmer i drygt två år. Vi har ungefär 130 stycken och vi hoppas på att kunna köpa in fler och från alla möjliga olika genrer. För de lånas mycket! De mest utlånade filmerna under 2008 är Ett öga rött som har lånats över 100 gånger och Marie Antionette som har lånats 97 gånger, tätt följd av Darling på 93 utlån.

1 kommentar:

Andreas sa...

Får vi alla listor här på bloggen möjligtvis?