måndag 8 december 2008

Att bryta mönster

Jag såg Twilight, den romantiska vampyrfilmen, i helgen. Jag kan absolut inte värja mig, den är bedårande och hård på samma gång. Kärleken är SVÅR och de onda är onda utan besinning. En sak som är väldigt befriande är att det är en kvinnlig regissör som har gjort filmen. Men det är inga recensenter, kritiker eller vanliga dödliga som har kommenterat detta. Vanligtvis blir man belamrad och överhöljd av faktumet att det är kvinna som har regisserat en film. Kan det vara så att vi faktiskt ser en förändring för arbetsmarknaden för kvinnliga regissörer? Det handlar ju absolut inte om att kvinnor inte kan regissera film, det handlar om mönster som reproducerar sig själva. En värld där kvinnor inte blir uppmuntrade är dömd att fortsätta i samma hjulspår, och om kvinnor väl tar sig in i den manliga makthierarkin så kan klimatet bli utestängande. Jag läste - visserligen en gammal artikel, men ändå - om att av de 50 000 000 kr som delas ut till svenska regissörer år 2004 gick 1 miljon till kvinnliga regissörer.

Jag funderar allt mer på det här med kvinnor och mönster som är så innerligt svåra att bryta. På biblioteket kan detta vara en knivig situation att handskas med. Tänk om filmer av kvinnliga regissörer inte ens går att få tag på? (Biblioteket måste ju köpa filmer med utlåningsrättigheter) Men skam den som ger sig! Jag tycker att man systematiskt kan gå igenom alla avdelningar och hela tiden ha sina genusglasögon på sig. Hur ser egentligen den klassiska cd-samlingen ut? Har vi någon kvinnlig kompositör? Tack och lov visade det sig att vi hade det, men nu har vi dessutom kompletterat med allt som går att få tag på. Jag tänker göra likadant på alla avdelningar på musiken, och förhoppningsvis även med filmerna.

Nu blev jag i alla fall inte helt och hållet gråtfärdig av Jakobsbergs biblioteks utbud på spelfilmer, vi hade ändå en del. Men balansen är ju givetvis skev. Självklart ska biblioteket vara en förebild. Visa de som lånar att kvinnliga regissörer finns och är fantastiska. En fågel har dessutom viskat i mitt öra att någon slags aktivitet för barn om att göra film ska bli verklighet på biblioteket. Det finns verkligen möjligheter och chans att förändra.


Filmer av kvinnliga regissörer (eller framträdande medarbetare) på Jakobsbergs bibliotek

Sarajevos tårar av Jasmila Zbanic

Half Nelson av Ryan Fleck & Anna Boden

Det heliga landet av Maj Wechselmann och Cecilia Parsberg

Linas kvällsbok av Hella Joof

Marie Antoinette av Sofia Coppola

Orlando written and directed by Sally Potter

Persepolis av Marjane Satrapi och Vincent Paronnaud.

Pianot av Jane Campion

Systrar i jeans directed by Ken Kwapis, screenplay by Delia Ephron and Elizabeth Chandler, produced by Debra Martin Chase

Caramel av Nadine Labaki

The third man screenplay by Graham Greene, produced and directed by Carol Reed

Varg Manus av Kerstin Ekman, producent Anita Oxburgh, regi Daniel Alfredson

Inga kommentarer: