lördag 20 december 2008

Oemotståndliga Stina!

Jag älskar klassiker. Det är sällan jag är missnöjd efter att ha läst en klassiker (undantag; Mörkret hjärta av Joseph Conrad tyckte jag var trälig). Jag har nog älskat klassiker sen jag läste Jane Eyre när jag var elva år. Goda, pryda Jane och farliga, mörka Mr Rochester. En sinnessjuk fru på vinden. Omöjlig kärlek, spådomar av zigenare, bränder!

Apropå klassiker så har Dagens Nyheter har en adventskalender där Stina Wirsén tecknar klassiker på sitt karakteristiska sätt. Varje dag öppnas en ny lucka och man får gnugga geniknölarna och försöka luska ut vilken klassiker det är. Än så länge har jag klarat nästan alla. Mycket på grund av att det är många av mina favvisar med. Och idag var det en av de absolut bästa! Men eftersom det är en tävling håller jag tyst... Ni får luska på egen hand...

Stina Wirsén är en av Sveriges skickligaste tecknare. Hon kan med enkelhet röra sig mellan illustrationer för de allra minsta barnen till subtila, svartvita bilder för den inbitna kulturfantasten i all dess fenomenala enkelhet. De är sirliga, slarviga, spontana och sinnesförförande. Ofta när jag sätter upp barnböcker på barnavdelningen så blir jag alltid stående med Wirséns böcker extra länge i handen, synar dem, ler, skyltar med dem, funderar på om jag ska låna dem, bläddrar i dem, skrattar lite mer - och missar att kön växer därborta vid låneexpeditionen. Helt oemotståndligt!

Järfälla folkbibliotek har ju sin egen adventskalender, där man kan få vintriga läs- och lyssningstips för alla åldrar. Se vad personalen har tipsat om här.

När jag surfade runt efter Wirsénbilder på nätet hittade jag en julklapp jag önskar mig!! Det är så söta att jag får kväljningar..!




1 kommentar:

Elisabet sa...

Vadå, kan man köpa de där? Sjuukt söta.