lördag 6 december 2008

Krossar man "tystnadens tempel" genom popmusik?

Idag startar Bibliotekspopen på Stockholms Stadsbibliotek. Elisabet har tidigare tipsat om detta. Jag tycker det är en strålande idé. Stockholms stadsbibliotek har öppet över 300 timmar i månaden, att ynka två av dessa trehundra timmar skulle vigas åt popmusik har jag svårt att förstå att någon skulle sätta sig emot. Men protester har uppstått. Det har jag hört från olika håll. Att de som sitter och läser på Stockholms stadsbibliotek ser sin tysta lässtund som ett heligt avbrott i vardagen. Och jag missunnar dem inte detta, absolut inte. Men det finns för mycket att vinna i detta för att avstå.

Facebooks Bibliotekspopsgrupp har nu i skrivande stund 250 bekräftade gäster. Och ytterligare 250 som har sagt att de kanske eller förhoppningsvis ska dyka upp. Och det är bara personer som har Facebook. Om vi gör ett överslag så kan vi anta att 500 personer kommer att dyka upp. 500! Och av dessa 500 personer är kanske 250 sådana som vanligtvis inte besöker bibliotek. Dessa 250 kommer i sin tur berätta detta för i snitt 10 personer vardera. Voilá. Vi har alltså hittat en ny målgrupp och ett nytt sätt att kommunicera.

Jag hävdar att bibliotek måste interageras i allas och envars medvetande. Man ska inte behöva tänka bok = bibliotek, utan allt i samhället ska ge uttryck åt biblioteksverksamhet. Musik, teater, sport, samhällsfrågor, teknik, umgås, fika, företag, etanol, vampyrer etc. I en tid då allt mer information kan fås tag på genom internet och där allt fler medier går att ladda ner så måste biblioteken stärka sin roll och sitt varumärke för att ge människor det verktyget de behöver mest; att kunna sortera i informationsutbudet och inspirera till utveckling. Bibliotekets budget är begränsad och måste dra i tokiga och annorlunda trådar för att åstadkomma detta. Bibliotekspopen har bidragit till stor medial uppmärksamhet, och är en av dessa utomordentliga trådar. Vi måste vara uppfinningsrika.

Jakobsbergs bibliotek har börjat fundera kring en ny musik- och filmavdelning. Den ska i så fall befinna sig längst nere i biblioteket, i vår ljusa och fina lilla avsats mot Falkens bio. När vi spånande om denna förestående musikavdelning övergick planerna snart mot allt drastiska åtgärder; vi skulle starta ett bibliotekspopband till invigningen! Såklart vi ska! Robin på sång och gitarr, jag spelar trummor, Elisabet klarinett (måste bara meddela henne först) och vi ska efterlysa fler musikanter inom personalstyrkan.

Så, fler tokiga och annorlunda trådar för uppmärksamhet för biblioteket mottages tacksamt.

Bibliotekspopen startar klockan 14 idag! Om jag inte jobbade skulle jag givetvis vara där. Mitt favvobiblioteksband Elenette spelar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Järfälla!

Vilken bra blogg ni har. Roligt att ni skriver om Bibliotekspop och bloggkvällen (som ligger mig varmt om hjärtat) men också mkt. annat intressant.

Hälsningar,

Karin Runevad, Stadsbiblioteket

Katrin sa...

Var där och blev så glad av att se alla människor. Någon slags rekord för en lördag?! Ljudet var det lite si och så med, men det tog sig mot slutet och det utlovades en bättring till nästa gång, för det är ju ett återkommande tema.

Biblioteksband förresten - lysande! Jag kan spela... triangel kanske, dessutom finns det ju en uppsjö av körsångare.