onsdag 10 december 2008

Ta djävulen i handen och ät från kunskapens träd

I vimlet av alla skönandar på biblioteket så finns det en och annan ädel varelse som vurmar en smula extra för den s.k. "facklitteraturen". Jag tillhör, föga förvånande, denna skara av värdiga själar och skulle såhär i juletider vilja predika den humanistiska facklitteraturens evangelium. För er som vanligtvis läser den här typen av litteratur så kommer de här anförda tipsen att te sig en smula förutsägbara, men besinna er och misströsta inte! Till er utfäster jag ett dyrt och heligt löfte om mer obskyra titlar i framtiden. Istället riktar sig rekommendationerna till er där själva ordet facklitteratur konnoterar en värld av tristess och obehagligheter. Där mörka associationer gör att era anletsdrag förvrids och där en sibirisk vind plågar er lekamen vid blotta tanken på att läsa FAKTA. Men, jag bönfaller er, låt inte bibliotekets skatter lämnas outforskade! Erfar det sublima mysteriet som döljer i riktigt bra facklitteratur! För att underlätta en smula tänkte jag således, återigen i den sakrala årstidens anda, ge tips på tre böcker som jag hoppas faller någon i smaken. Alla tre är för övrigt lyckligt befriade från de akademiska elfenbenstornens trista prosa och kan alltså även läsas av den mest kräsmagade av poeter.





Peter Englund (historia)





Karin Johannisson (idéhistoria)








Karen Armstrong (religionshistoria)

Inga kommentarer: