torsdag 11 december 2008

Vi blev inte bjudna - hade fest på egen hand!

Nä, inte blev de strävsamma bibliotekarierna och assistenterna på Järfälla folkbibliotek inbjuden till Nobelfesten i år heller. Hur tänker de där borta? Förvaltarna och väktarna av litteraturen! Vi skulle självklart ha blivit en utomordentlig bordsdam eller bordsherre till Jean-Marie Gustave. Nu fick Le Clezio istället kronprinsessan till bords, undrar vad de pratade om? När när när ska de införa små diskreta mikrofoner vid Nobelborden, så man får veta? Vickans favvoböcker, franska låneord, betydelsen av bibliotek; jag vill tjuvlyssna!

Karin och Kerstin konverserar smakfullt om vilka texter som ska reciteras.

Men vi hänger ju inte läpp. Vi fixade en egen Nobelfest! Och passade dessutom på att lyfta fram vår senaste Nobelpristagare i litteratur. Vi maratonläste ur hans böcker nästan hela dagen, både på svenska och Jean-Maries modersmål franska.


Martina kontemplerar leendes sin lektyr. "Mondo" en francais? Mais oui!


Jag dressar upp mig som en man och funderar över könsroller på Nobelfesten. Skulle jag få komma in om jag klädde mig så här? Jag antar att klädkoder finns, men skulle en dam få ha manskläder? Måste nog skriva till Nobelstiftelsen och fråga. Jag reciterade Nobelföreläsningen, dessa fantastiska föreläsningar! Hitler hade tystats ner med hjälp av internet, bibliotek är lösningen på världens problem samt att författare är språkets förvaltare, i språket tjänst.


Andreas läser ur Flykternas bok iklädd frack samt vit fluga. En underlig bok, säger många. Ingen man ska börja med av Jean-Marie, säger folk. Men språket är vackert, tycker jag som lyssnade till Andreas väna stämma.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Klädkoden är ju högtidsklädsel, det är lika med frack och långklänning, eller folkdräkt, eller uniform, så om du vore general Sara, då kanske du hade fått komma i byxor? Tyckte faktiskt att jag skymtade en kvinna i uniform igår på tvn.
åsa.

Karin H sa...

Men Sara har sin uniform i huvudet! Generalen bestämmer och vi lakejer verkställer order! Vem tror ni kom på detta med maratonläsning? Vi ställer gladeligen upp, läser utan att klaga och det även på ett annat tungomål! Och vi byter, utan att protestera alltför mycket..., från sjaviga jeans till högtidsklädsel!! Vi är t o m så allmänbildade att vi vet vad som förväntas. Var ska detta sluta?