måndag 15 december 2008

Fjärrlåna, julpyssla och budgetresa - bibblan är mångsidig

Elisabet och jag har julpysslat i år. Ja, nu har det faktiskt blivit flera år på raken, så det har blivit en tradition, får man väl säga. Dinosauriepepparkakor och glögg i all ära, men det är kristyrfigurerna som är det absolut roligaste! I år hade vi tema författare på våra kreationer, och läckerbitarna är nu redo att beskådas på Jakosbergs bibliotek. Bilden här ovanför pryds av Ranelid i traditionell snirklig ram med matchande röda stjärnor till den soloranga hyn. Bredvid Björn har vi Jane Austen med silvriga jättestjärnor.

Några av kristyrfigurerna har satts samman av två Nya Zeeländare. Både Elisabet och jag är nämligen med i ett nätverk som heter Couchsurfing.com på webben. Couchsurfing går ut på att man reser och bor hos gästvänliga själar runt om i världen. Det kostar ingenting alls och man hjälper varandra att hitta guldkornen i sin stad och visar dem runt om tid finns. Jag har couchsurfat i Berlin, Budapest, Wien, New York, San Diego och San Francisco, och har tagit emot folk från Australien, Kanada och USA. För egen del tycker jag att det är ett fantastiskt sätt att resa på, man får se helt andra sidor av resmålen än ur guideböckerna, samtidigt som det är en ekonomiskt och ekologiskt hållbar resmetod. Det finns mycket att skriva om soffsurfande, och jag kommer säkerligen återkomma i ämnet när sommaren närmar sig och det är dags att ge sig ut på tågrälsen igen... Kolla couchsurfing.com här!

Min nyupptäckta kärlek Karin Boye pryds av guldfärgade stjärnor, pysselkvällens första kristyrtavla. Här var man fortfarande darrig på hand, men till slut hamnade all kristyr rätt. Visst kopplar man främst ihop Boye med Kallocain, men jag läste alldeles precis Astarte, en cool och modern samhällsskildring, kyligt betraktad genom modebutikernas skyltfönster. Den ouppnåeliga idealbilden av Kvinnan, som inte existrerar annat än på film och i noveller i Hemmets Härd, hon plockas sönder och samman. En betraktelse av en stad i förändring, där modeskyltfönstren bestämmer reglerna. Skyltdockornas vackra yttre döljer globaliseringens avigsida. Kvinnan stormar fram, men hamnar outplånligt i ännu ett fack.

Jag upptäcker till min förargelse att Järfälla inte äger den här boken. Jag gör efterforskningar och upptäcker att boken knappt går att få tag på längre! Däremot finns det andra bibliotek som äger den, och man kan (nästan) alltid fjärrlåna hem böcker från andra bibliotek.

Ett spretigt inlägg igen, men jag får väl ta alla ingivelser jag får. Ibland kommer ju alla på en gång.

Inga kommentarer: