onsdag 26 november 2008

Färgglatt på Jakobsbergs bibliotek!

Man blir helt snurrig av att vandra runt på de olika avdelningarna på Jakobsbergs bibliotek just nu. Snurrig på ett bra vis. Jag tillkännager motvilligt att jag blir alldeles uppslukad av julens glitter, fejksnö, girlanger, blänkande röda kulor, silverrenar, epilepsibelysning! Jag vurmar! Att släppa lös mig på Åhléns är livsfarligt. Jag petar på allt, vill ha allt.

På barnavdelningen har vi just nu dockor gjorda av elever på Berghemskolan, klass 3-4A. Alldeles nyss kom en lärare och lämnade in dockornas vapen. Det är nämligen dockor från stenåldern, järnåldern och bronsåldern. Då måste man ha vapen.

Kulturskolans elever i Bild och formlek och Bild och form ställer ut sina tårtor på Jakobsbergs barnavdelning. De ser så verkliga ut! Och jag som jobbar hela kvällen, till slut kommer jag vara så hungrig att jag bryter mig in i montern... Sen skyller jag på dockorna.

Och idag har jag satt upp min årliga adventskalender. Nästan hela personalstyrkan har varsin lucka där de tipsar om något vintrigt (i väldigt bred bemärkelse). Det roliga är att det bara är jag som vet vilken lucka alla biblioteksmedarbetare har. Så det är med viss rädsla och förtjusning en ny lucka kommer öppnas varje dag från 1 december; "HJÄLP! Är det mitt tips idag!!!". Jag har dessutom hotat med att leta efter foton i mina gömmor. Mina gömmor har växt sig stora sen jag började här för fyra och ett halvt år sedan. Dessutom är det alltid frågan rörande vem som ska få vilken lucka. Vissa har bett på sina bara knän att slippa nummer 13 och vem får den storslagna uppgiften att fylla nummer 24? Jag gnor mina händer med förtjusning. Det är så här det känns att vara maktfullkomlig!

2 kommentarer:

Anna sa...

Vad roligt det verkar pa ert bibliotek! JAg blir sa inspirerad! :)

Andreas sa...

Det var INTE dockorna! Fy!