torsdag 6 november 2008

Tack, Anna-Clara!














Meningen med det här inlägget var egentligen att skriva en liten hyllning till Anna Clara Tidholms illustrationer och barnböcker. Men det visade sig att det blev något helt annat..
Så här gick det till:

Ska man skriva om en författare, vad är då en av de första saker man gör? Ju, man går in på google. Vilket jag gjorde. Och väl inne på google hittade jag först bokförlaget alfabetas hemsida, uppgifter om vilka priser Anna Clara Tidholm har fått de senaste åren, en lista på alla hennes böcker med mera.

Nästa träff i google-listan heter Ställen där jag suttit, i Hälsingland - Anna-Clara Tidholm. Låter intressant - jag klickar. Och följer med Anna Clara till, just det, platser där hon suttit. Först kommer en bild på själva platsen, och efter ett klick får man se utsikten från platsen. Vilka fina ställen, och vilka fina utsikter! Och så text under varje bild. Jag stannar en stund, läser texten, låter mig förtrollas av bilder och ord - och njuter. Ett litet uppehåll i den annars ofta så stressiga vardagen.

Så i stället för boktips så får det bli tips om en hemsida. En som jag verkligen tycker om. Men barnböckerna, då-ju, de är helt underbara! Sådana som barnen vill läsa om och om igen. Favoriten just nu är En liten stund, den handlar om kaninpojken Nino som bjuder kaninflickan Anni på pannkakor. Så enkelt är det! På bokförlagets hemsida står det så här om boken:

Vad kan väl vara bättre än att få dela med sig av det godaste man vet. Pannkakor smakar bäst tillsammans. Pannkakor med mycket sylt och grädde! Anna-Clara Tidholm har skrivit en liten bok om vänskap som får oss att må bra. Bilderna är fyllda av värme och fast de ser enkla ut så är de mycket uttrycksfulla.

Jag håller med! Hon får oss att må bra, barnen med bilderböckerna och mig med en riktig fin sida på nätet.

Tack, Anna Clara!

/Eva Brünahl

Inga kommentarer: