fredag 14 november 2008

I nattens mörker

Om jag kunde drömma av Stephanie Meyer På sistone har det blivit väldigt populärt med vampyrer. Det skrivs böcker och det görs filmer som aldrig förr. Alla verkar ha fått upp ögonen för dem. Varulvarna lockar kanske inte en lika stor publik som vampyrerna, men även de blir mer uppmärksammade än vanligt. Jag vet inte vad du har för åsikter om det, men jag tror att det beror mycket på en viss bok som många nog tänker på när man hör något om vampyrer. Kan du gissa vilken bok? Just det. Twilight. Eller, som den översatts från engelskan, boken ”Om jag kunde drömma”, tillsammans med sina uppföljare. Har du läst boken så vet du förmodligen vad jag menar när jag säger att det är väldigt svårt att slita sig ifrån den och man önskar att den aldrig ska ta slut. Själv är jag helt såld på boken, och jag vet inte någon som har läst boken och som inte tycker att den är bra. Har du inte läst den, så tycker jag absolut att du borde det! Det är en väldigt annorlunda bok om man tänker på vad man är van vid att höra om vampyrer. Här finns allt – skräck, humor, vänskap, kärlek. Jag kan avslöja att det även kommer varulvar med i historien, redan i bok 2, som heter ”När jag hör din röst”.

Böckerna handlar om Bella, en helt vanlig, fullt mänsklig tjej, som blir kär i Edward, en vampyr. Detta är början på en otroligt vacker kärlekshistoria, t.o.m. den vackraste jag någonsin har läst. Stephenie Meyer, författaren, skriver väldigt fängslande om omöjlig kärlek och konsekvenserna det får om man låter känslorna styra. Boken har även blivit film, och nästa vecka har den premiär (vilken jag självklart ska gå på). Men nu är det nog pratat om den boken (för den här gången).

Tycker du om att läsa om vampyrer och varulvar? Eller du kanske tycker att de är läskiga, men vill ändå läsa om dem? Då kan de här böckerna vara något för dig! Här finner du allt från goda vampyrer till varulvar som önskar att de vore vanliga människor. Alltså inte bara den gamla vanliga skräcken som brukar finnas med när man nämner orden vampyr och varulv. Men jag har även letat upp de traditionella skräckhistorierna, så här finns något för alla.

Legenden om Darren Shan
En vampyrs bekännelse av Anne Rice
Dracula av Bram Stoker
Vampyr av Rebecca Brander
Varulv av Tormod Haugen
Varulvar, vampyrer & andra läskiga varelser av Nicolas Jacquemot
Greve Draculas hemliga dagböcker av Roderick Anscombe

Jag hoppas att ni hittar några böcker som ni gillar.
/ Olivia, praoelev i Viksjö

1 kommentar:

Sara sa...

Vad fint skrivet Olivia! Och det ger mig självklart idéer om att låta praoeleverna i Jakobsberg blogga när de är här också! /Sara, Jakobsbergs bibliotek