onsdag 19 november 2008

Öppet hus

Ikväll sitter jag här. Vid entrén lyser marschaller, och på andra sidan väggen sjunger musikesteterna för fulla muggar och i högan sky.
Detta, allt detta, beror på att vi idag visar upp allt positivt och bra med Järfällas gymnasieskolor, ty idag serveras öppet hus. Innebärande att niondeklassarna i kommunen kommer hit för att titta och fundera på om man ska stanna i Järfälla och välja någon av utbildningarna som finns här. Efter nyår kommer en ny chans och afton i skolornas regi, och då, som jag förstår det, har det gått ut inbjudningar till stora delar av närområdet, även bortanför kommunen. Jag har haft en lång dag, men det här gör jag gärna. Faktiskt. Plötsligt översvämmas man av spontana komplimanger av typen ”fint” och ”stort” med utropstecken efter. Ty elever utför guidade rundvandringar med besökare, och in kommer de från snön i våta klungor, mödrar och fäder, syskon och självaste själva blivande gymnasisterna. För gymnasiebiblioteket är fint och stort. ”Och här är Andreas, en av tre bibliotekarier, som jobbar här”, säger de, och det stämmer ju. Sedan berättar de att det finns två våningar, och att det finns Internetdatorer, och att man måste vara tyst här… och det stämmer ju, lite krasst, det med. Skulle jag sammanfatta biblioteket skulle jag gjort det något annorlunda, men, tja, det är ju ett sätt att se på vårt skolbibliotek. De säger också, gud välsigne dem, att jag är snäll och hjälpsam. Jag undrar om det är för att de vet att jag hör dem?

Vad ska jag säga? Jag talar ju gärna i egen sak och med värme om Järfälla gymnasiebibliotek, men jag tänkte göra det i små proportioner, så att jag kan få ihop till många blogginlägg. Skulle ni vara eller känna niondeklassare så passa på att komma på öppet hus i vinter, den 19 januari nästa år, hör på esteterna, låt er guidas av skolornas utomordentligt charmiga guider, och se ett stort och fint skolbibliotek. För all del, varför inte tillbringa tre år här?

Nu sjunger esteterna More Than Words. Jaja.

Inga kommentarer: