torsdag 6 november 2008

Ett försök att hålla ett löfte...

I ett tidigare inlägg utlovade en recension av Den moderna kvinnans guide till sex och europeiska tänkare och här är ett försök att leva upp till det löftet.

Det lät så lovande, jag gillade titeln och upplägget lät också spännande. En ung kvinna som söker svar på sina livs- och kärleksproblem i filosofin, i stället för att älta dem med sina vänner. En Sofies värld för en lite äldre målgrupp. Men jag fixar det inte, boken är alldeles för pratig för min smak. Huvudpersonen Susannah berättar i detalj vad hon gör och hur hon reagerar, vad hon ska ta på sig och om den tio år äldre pojkvännen, som hon bor ihop med, har ringt eller inte. Efter 70 sidor ger jag upp, jag blir bara på dåligt humör och kan inte alls ta till mig det lilla som hittills kommit fram av hennes filosofiläsning. Tror jag får vända mig direkt till tänkarna istället.

Smaken som baken och en ”riktig” recension av boken finns t.ex. på dagens bok, där recensenten ger boken detta utslag: ”Sammanfattningsvis – innovativ, intressant och rätt så bra bok, usel översättning”.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej! Här kommer en hälsning från en bloggande klass.