måndag 3 november 2008

Guldstunder och skuggsidor

Ibland har man riktiga guldstunder på jobbet. En grupp tonåringar gör entré på biblioteket för att lyssna på när jag pratar om böcker. Det är skoltid och de kommer med sin lärare, men ändå. Jag hinner inte ens prata klart om den ena boken förrän en av killarna har den i ett fast grepp i handen. 16 åriga Simons öde som uteliggare, avhoppad elev och knarklangare på skuggsidan av ett iskallt Sverige berör uppenbarligen. Simon envisas med att genomgående göra fel val, trots att han är en kille med hjärtat på det rätta stället och jag kommer på mig själv med att verkligen gilla Simon och önska honom lite medvind i livet

Den bedårande privatdetektiven Johnny Delgado är det också lätt att tycka om. Smickrad av ett par undersköna, jämnåriga tjejer åtar han sig att skugga den ena tjejens pojkvän, den ökände, livsfarliga gängledaren Lee Kirk. Föga anar han att han lurats i en fälla och plötsligt befinner sig Johnny 23 våningar upp på ett höghustak där han med fullt fog misstänker att hans första fall som privatdetektiv också håller på att bli hans sista.
Jag pratar också om den oerhört gripande romanen En enda kväll av Mats Bergren. Tre ungdomar möts av en slump på tunnelbanan. Fattiga desillusionerade Martin, stenhårda feministen och rapparen Esperanza och den deprimerade överklassflickan Alexandra. De möts bara under en enda kväll, men deras dramatiska möte kommer att förändra livet för alla tre.

Om en liten, liten stund kommer ännu en grupp tonåringar och jag ska prata om samma böcker. Det blir spännande att se om det är Simons, Johnny Delgados eller Esperanzas, Alxandra och Martins öde som de vill läsa om!
Nu när dagen är till ända tar jag med mig hem det bästa betyg jag fått på länge:
"Måste du berätta så spännande om alla böcker, det blir så svårt att välja då...?"
Mitt jobb är helt fantastiskt!

Inga kommentarer: