söndag 9 november 2008

Jag får inte nog av skräck!

Halloween är över. Jag tycker inte om Halloween som kommersiell företeelse, att barn ska gå ut och tigga godis och hota om bus (det räcker väl med påsken, va?) men i övrigt är Halloween min absoluta favorithappening på året. Nyår kan slänga sig i väggen, sista april likaså. Att få klä ut sig till ett lik och sedan shoppa plastglas på Ica Nära har en faslig charm över sig.

Så nu är jag fast i ett skräckfascinerat tillstånd. Jag såg Guillermo del Toros Barnhemmet förra veckan men såg den mest bakom täcket. Barn och dockor är ju bland de läskigaste ingredienserna som finns! (Barnhemmet är beställd till biblioteket, håll utkik efter en recension på bloggen så fort den är inkommen!)

Dessutom har jag ju upptäckt BBC's fantastiska moderna remake av Dr Jekyll och Mr Hyde, som bara heter just Jekyll, som går på 1:an på söndagskvällarna. Dr Jackman försöker hålla en balanserad distans till sitt alterego som tar sig namnet Hyde - han läste nämligen Stevensons klassiker och gillade den så mycket att han bestämde sig för att döpa sig efter sitt föregångsfreak. Dr Jackman och Hyde har en överrenskommelse; Hyde får inte mörda någon för då går Jackman och anmäler sig själv hos polisen, men Jackman får heller inte försöka hitta något botemedel, då bryter helvetet lös, menar Hyde. Men när Hyde plötsligt får reda på att Jackman har familj blir balansgången så mycket svårare. Vem vinner denna besinningslösa maktkamp? Vem trampar över gränsen först?

Det är blodigt, absurdt och kusligt humoristiskt. Missa inte de fyra resterande delarna på söndagar 21.15!

Och låna boken på biblioteket förstås!

2 kommentarer:

Anonym sa...

För hundan, tycker du verkligen om Hyde-serien? Jag såg de första avsnitten, och var skeptisk efter första, och rent av irriterad efter andra. Otroligt fåniga skurkar och plastig intrig. Jag valde bort tredje delen av TV-serien igår och satt helt sonika och åt popcorn med TVn av hellre än att...Boken, R.L. Stevensons dito är värdigt mysig dock, och tidsandakänsla uppblandas med bestående härlig ondska. Som det ska vara. Och, oh ja, Sara. Skräck regerar!

Sara sa...

Jekyll är visst bra! Jag håller med dig delvis dock, tredje avsnittet var väl töntigt med konstiga dialoger, men jag gillar Nesbitt som Jackman & Hyde, och karaktärerna däremellan har jag faktiskt överseende med.