torsdag 13 november 2008

Nörden omvärderad

Nörd är ett ord som hittills har riktat tankarna till en något udda person med specialiteten att kunna grotta ner sig i frågor och saker som de allra flesta av oss bara är beredda att ägna en flyktig tanke åt. Men värderingen av det här begreppet håller på att skifta i nyans. Nörden möts allt oftare av intresserade och imponerade människor. Kanske beror det här på att dagens samhälle med tidsbrist, snabbhet och flyktighet väcker en längtan efter att faktiskt få fokusera till 100 % på bara en sak. Att verkligen förstå något innan man måste hasta vidare till nästa fråga.

På Tekniska museet har man tagit fasta på det här. Under hösten har de dragit i gång Nördcaféer, där museets besökare får berätta om sitt specialintresse eller visa en egen uppfinning. Caféerna har handlat om så olika saker som kärnkraft och stickning, latin och teknik och retrodataspel.

Själv ramlade jag in på ett spontanbesök när jag besökte museet för några lördagar sedan. Hade ingen aning om varken vad det var för program eller innehåll. Men jag blev sittande och lyssnade på en tjej som berättade om Robotprogrammering. Tänk, jag hade ingen aning om att jag var intresserad av det! Men så kan det vara, om bara framförandet är bra så kan man bli fängslad av de mest oväntade saker.

Inga kommentarer: